неделя, 21 юни 2015 г.

Iamsterdam

Здравейте Момичета,


Мина точно месец откакто се завърнах от Амстердам, а все още не съм ви разказала за неочакваното ми пътуване. Може би голяма част от преживяванията там ми бяха прекалено скъпи, за да ги споделя или просто не намирах време. Но, какво друго да направи човек  в тази дъждовна неделя освен да седне и да попише с купичка сушени плодове за подкрепа :)


Надявам се вече сте свикнали на стила ми на писане, но все пак да си ви предупредя от началото, освен възклицанията и прехласванията ми ще има и полезна (според мен), но скучна за вас  информация, без която не можем да минем. Сега е моментът да вметна, тази екскурзия преобърна представите ми за културен туризъм, за първи път нямах предварително организиран план за посещения, оставих се на емоциите да ме водят, затова и снимките, които ще видите не са целенасочени , а безхаберно уловени мигове.

 


 Започваме със закупуването на самолетните билети, принципно може да се възползвате от директните линии на Bulgaria Air (Sofia Airport - Schiphol Airport), които са супер удобни като часове и са ежедневни, но цената там се покачва както акциите на Уолстрийт. Аз се спрях на варианта с Wizz air с пристигане в Eindhoven (градче на около час и половина разстояние с кола от Амстердам), като цената на билета отиване-връщане беше около 180 лв., но естествено аз не можех да бъда само с малкото допустимо от компанията сакче и си платих като поп още 90 лв. за check in багаж или казано с български думи - голям куфар до 30 кг.

Лили ме взе директно от "селското летище" и ще ви спестя подробностите по магистралата, но имаше крави, имаше зеленина и дори там имаше коли, които ти присветкат с фарове зад теб, защото им засичаш пътя в крайната лява лента :) не беше номер с българска регистрация, но все пак беше от Източния блок :) Амстердам е много красив, но много ветровит град и когато ви кажат да се обличате подобаващо посред лято все едно е зима, вярвайте. Сигурна съм, че това, което ще ви кажа сте го чели за вече милионен път, но там времето се променя буквално за 10 мин. Затова, независимо дали сте през май (като мен) или август, задължително си носете затворени обувки, пухенка и дънки. Без тези три неща не можете да оцелеете :) И все пак аз нямам право на оплакване, защото за 3 дена в Амстердам, нито веднъж не ме наваля (после разбрах от познати, че това е истинско чудо) и едва последният ден облаците се показаха по-осезаемо по небето.

Лили се беше заела изцяло с организацията и беше наела страхотно апартаментче на много комуникативно място, можехме да стигнем пеша почти до всички музеи:) Ако имате възможност и желание ви препоръчвам да предпочетете нечий апартамент пред хотелска стая, стига да сте в цивилизована държава. Пичът, който живее в апартамента ни беше оставил дори сладки неща и плодове, за да се подкрепим, да не говорим, че беше изработил справочник със снимки и описание на любимите си места за хапване и забавление, както и препоръки, насоки и карти за заблудени туристи като нас.





Отегчих ли ви, надявам се не :) Независимо  с каква цел е пътуването ви - непрестанно киснене в някой coffee shop или пък културен туризъм, препоръчвам ви да си вземете Asmterdam Museum Pass. В Амстердам входовете за музеи са много по-скъпи от тези в Париж или Лондон, а повярвайте ми има какво да се види, затова вариантът с подобен пас ви спестява доста пари. Картата за 3 дена струва 69 € и включва: градски транспорт, безплатен вход за една камара музеи (получавате диплянка, в която са прилежно изредени) + круиз с корабче из потайните канали.

Май е време за споделя за общите си впечатления от града като цяло. Поне при мен, всяко едно ново място ми навява различни асоциации: Лондон - динамичност, Париж - романтизъм, Рим - лежерност и безвреминие, но така и не успях да определя Амстердам само с една дума. За мен си остава град на противоречията. Това е място където класицизъм и модернизъм се сблъскват буквално на всеки ъгъл. Място, където старото и новото се преплитат непрекъснато. В един момент си в къщата на Рембранд, в неговото ателие, където попиваш с всяка клетка атмосферата, която това място носи, а в следващия момент крачиш по павираните улички на "Червените фенери", заобиколен от невероятно красивата старинна  архитектура, която рязко контрастира с голите тела на проститутките. Е, трудно е да си го обясни човек........... и на целия този фон похапваш space cake, носейки букет от лалета :)


Националната опера и балет

Но, май е време да спра с философстването и да ви разкажа за местата, които няма как да не посетите и нещата, които няма как да не направите в Амстердам.

Площад Дам (de Dam) се намира в историческата част на града. Магнит за туристи -  по стъпалата на площада ще намерите сума ти поседнали туристи, които хранят гълъбите или просто се наслаждават на гледката, подобно на Испанските стълби в Рим. В миналото площадът е бил използван като градски централен пазар, а в момента тук се намира кралският дворец, новата готическа църка от XV век, а също и восъчният музей Мадам Тюсо. Тук е разположен и националният мемориал в чест на жертвите от Втората Световна Война. Лично аз съжалявам, че не успях да вляза и разгледам църквата, това е първото ми пътуване, в което не посетих нито една църква.


В средата - кралският дворец, в дясно - църквата
 

 
 


Централната гара на Амстердам. За съжаление съм изтрила снимките си и няма да може да я видите в цялото й великолепие. Ренесансовата й архитектура наподобява дворец, а навлизайки във вътрешността й, все едно стъпвате буквално на перона, от който Хари Потър хваща влака си за Хогуъртс. Наистина забележителна сграда.


Рийксмузеум - Кралския Музей с прекрасните обширни паркови площи около себе си, където може да се излегнеш пийваки някоя разхлаждаща напитка. В музея се намират някои от най-известните картини в света, като  "Нощна стража" на Рембранд или пък "Млекарката" (Кухненската прислужница) на Йоханес Вермеер ван Делфт. За съжаление, за да разгледате музея е необходимо да доплатите допълнително сумата от 10 € (ако не ме лъже паметта).



Рийксмузеум - Кралския Музей
 
Фоайето на музея

 Непосредствено пред музея имаме огромно пространство, на което е разположен прословутият надпис и туристическа атракция I amsterdam, за който се заинтерисувах и разбрах, че периодично сменя местонахождението си и бива монтиран на ключови места из града. Тъй като пропуснах да се щракна до този с огромните колкото човешки ръст букви (а и тълпата беше безмилостно жестока) сърбата ми дари втори шанс в втори идентичен, но умален надпис, който намерих в градината на Hermitage Museum (затова по-късно).

Отново там се намират порцелановите статуии на множество сладурско оцветени във всякаква тематика зайци. Да ги изяде човек!





Отново пред музея, казах ви пространството пред него е наистина обширно за да побере зайци, надпис и малко езерце с паметник на две прегърнати момиченца ( незнайно защо успях да снимам само дупетата им).




В парковите пространства около Кралския Музей има приятни места за хапване, където може да поседнете и отдъхне, преди да се впуснете в следващата обиколка.В случая попаднах на меко хлебче с топяща се моцарела, босилеково песто и пресни домати. Как да не ми завиди човек :)




В непосредствена близост се намират Музеят на Диамантите и този на Винсент Ван Гог. Тъй като времето го изискваше, решихме да спестим от скъпоценностите (а и наистина нямаше нужда да си причинявам това :( смрък, затова директно запрепускахме към музея на художника без едно ухо. Изхитретете се и идете като мен в 5 часа следобед, ще влезете веднага без да чакате на досадните опашки с часове, същевременно ще имате цял един час да разгледате на спокойствие картините и дори да си купите нещо от магазинчето. Като подарък отнесох керамични подложки за чаши, чиито фон са небезизвестните лилави ириси на Ван Гог. Просто разкош! В музея ще намерите картините със Слънчогледите, Ирисите, Стая на Ван Гог както и автопотретите му и портретите на брат му. За ценителите това е истинско пиршество за окото.






Зоологическата градина е другото нещо, което си заслужава. Лично аз бях много скептично настроена дали ще ми е интересно, защото обикновено скипвам този тип посещения и залагам повече на галерии и музеи, но сега нямах избор. Градината не е толкова обширна, но има интересни видове като мравояд (който не успях да мярна), капибара, горила и фламинго. Денят беше слънчев (Господи, благодаря ти), така че повечето животни бяха излезли и се препичаха на слънце. Хареса ми шоуто с тюлените, което ние не гледахме като нормалните хора от скамейките отгоре, а бяхме сякаш под водата, гледайки през витрините на басейна, какво се случва в действителност на дъното. Усещаше се осезаемата липса на любимата ми част - котките, но както Лили се шегуваше аз с моите маратонки с животински принт, успешно изиграх ролята на един фалшив Леопард. Готиното е, че почти през цялото време си навън (освен в къщата на пеперудите и аквариума), има страхотно кафене, където пих най-топлото бяло вино през живота си и чудесен шоколадов сладолед с парченца браунис.




Дънди Крокодила



Парк в Зоологическата градина, в който да отдъхнеш



За къде без любимите ми пеперуди






Монетарният храм, в който преди са сечени монети и оттам към площад Rembrandtplein кръстен на великия холандски художник. Площадът е притегателен център за туристите, най вече заради многото заведения и нощни клубове.На мен ми хареса монументът с фигурите, все едно бях сред тримата мускетари.



Монетарният храм

 

площад Rembrandtplein
 
 


Продължаваме директно към Ермигаж (Hermitage), разположен на брега на река Амстел (филиал на Ермитажа в Санкт Петербург). В момента в него текат две успоредни изложби тази на Alexander, Napoleon & Josephine, както и Portrait Gallery of the Golden Age. Първата я разгледах с голямо удоволствие, защото имаше експонати и факти от битките на Наполеон (Waterloo, през цялото време си пеех песента на АББА), но също така имаше лични вещи, писма и предмети на изкуството от личната колекция на двамата съпрузи. Не беше пренебрегнат и руският Император. В сравнение с останалите места, в този музей беше изключително спокойно или както заключихме с Лили, посещава се само от баби и дядовци и от нас :) Зад сградата има красива градина с лалета, където е монтиран вторият надпис, за който вече ви споменах и нямаше как да не се щракна за спомен.


 




Двете локации, които нямам как да подминете са улицата на "Червените фенери" и Пазарът на лалетата, хахах интересна комбинация направих, имайки предвид славата и на двете места.  По улицата се разходих през деня, като беше поорязана като цяло гледката откъм голи или по бельо жени. За това пък чух цветиста българска реч на туристи нашенци, които търсеха най-близкият coffee shop, в който да отпуснат морните си нозе. Освен свенливо прикритите зад завесите дами, може да забележите различни секс шопове, Музей на еротиката, на секса, каквото ви душа иска. Лично аз се забих в едно бутиче за био козметика с трева и отнесох един балсам за устни с масло от семена на канабис. Много, ама много исках да си взема и други продукти на марката за тяло, но се притесних от проверката на летището, не исках да ме вкарат в някоя тъмна стаичка :)

Виж от Пазарът на лалетата, очаквах малко повече лалета. Може би оловното небе и суровият вятър, който ме брулеше непрестанно, не успяха да създадат у мен нужното настроение за цветни и слънчеви лалета. Може да си закупите грудки от така популярното черно лале (не се лъжете от наименованието му - израства лале с тъмно винен цвят), както и всевъзможни други вариации на емблематичното за Холандия цвете (за непросветените лалето е цвете с турски корени и е било толкова дефицитна и ценна стока навремето поради забраната на султан Сюлейман Великолепни да бъдат изнасяни грудки от империята, че теглото му се е равнявало в злато). Аз реших да заложа на букет от розови ГМО рози, които не ухаят, но затова пък на външен вид са толкова красиви и перфектни, че се чудиш дали са истински или изкуствени.






И накрая за десерт или по-скоро, за да ви довърша окончателно оставих къщата на Рембранд. Защо се подлъгах да я посетя. Странно, очаквах че ще е тип музей с негови творби и вървейки натам, мислено изреждах наум картините, които бих желала да разгледам наживо. Уви не, оказа се просто къщата, в която е живял, посрещал гости и творил. Преминахме през кухнята, спалнята, ателието и не на последно място помещението, в което се съхранява личната му ценна колекция, която е събирал с огромно старание и която се състои от препрарирани животни (крокодил, броненосец), гигантски мидени черупки и корали, рога на животни и вече не помня. Леко бях зашеметена от това богатство, но вярвам, че за времето си това е била наистина неповторима и екзотична селекция от предмети.

Къщата на Ане Франк пропуснах умишлено, защото съм чела дневника й като дете и не бих искала да изпитам отново тягостното чувство, което се спотайваше по време и след прочита му. Все едно да посетиш концлагер, не мерси.


Кухнята в къщата на Рембранд
Ателието на Рембранд



 Не влязох в църква, но поне успях да снимам една такава.





А, от време на време трябва да има такива снимки, за да не ви доскучее съвсем. Амстердам е наистина място, в което човек може да експериментира много в избора си на хранене. В хранителните магазини продават невероятно вкусни пресни сокове и смутита от всевъзможни плодове (забележете в стъклени бутилки) които задължително трябва да пробвате. За любителите на бъргъри, тук правят наистина добри. Аз обаче не обичам много месо и дори не пробвах аржентинските телешки стекове, за което бях жестоко порицана от сума ти приятели, как съм се била прекарала.
За това пък посетихме перуански ресторант, в който ни поднесоха предястие от риба, скариди и за основно - равиоли с пиле (сигурна съм, че перуанците похапват ежедневно пресни равиоли). Нощният живот не успях да го пробвам, но като цяло ми направи впечатление, че той липсва. А, относно space cake-a, със сигурност попаднах на fake one защото, изядох цял и освен да ми се лепне на бедрата, друг ефект не видях. Просто платих 7 € за един шоколадов cup cake, да ми е честит.



И с рикс този пост да стане километричен, ще ви разкажа набързо за разходката с лодка из каналите. Ако сте си взели паса, за който писах по-горе неминуемо се възползвайте от възможността да се качите зад борда. Верно час и половина във водата в един момента дотяга, но с приятна компания всичко се преживява. Естествено на съседната седалка засякохме ентусиазирана сънародничка, която искаше да установи продължителен контакт, но ние с Лили бяхме непреклонни. По време на обиколката ще видите по-отблизо плаващите жилища, за които се твърди, че са електрифицирани и с канализация. Аз едва по-късно разбрах за тази подробност, защото единствено виждах кокетните лодки с красиви тераси, осеяни със саксии със цветя. Наистина интересен начин да прекараш живота си.

 


  



За финал на разказа ми оставих една интересна подробност, ако Париж е градът на сватбите, то Амстердам е градът на ергенските и момински партита. Зад всеки ъгъл изкачаха подобни групички, като естествено най-колоритни бяха дамите с всевъзможните си аксесоари :) Надявам се, да ви е било преди всичко забавно, четейки моите преживявания.


SHARE:

8 коментара

  1. Разказваш много магнетично <3

    ОтговорИзтриване
  2. Прекрасно преживяване! :)

    ОтговорИзтриване
  3. Страхотно посещение!Прочетох го на един дъх <3

    ОтговорИзтриване
  4. Хахахаха, Мая, толкова ти обичам пътеписите. Супер са забавни и много ми харесва как даваш много полезна информация - и за хапване, и за козметика, и за забележителности :)

    ОтговорИзтриване

Благодаря ви, че прочетохте ревюто ми и ще се радвам да оставите коментар!

MINIMAL BLOGGER TEMPLATES BY pipdig